Ledung

Forneldarnas natt

Forneldarnas Natt

Forneldarnas natt

Min resa med Ledungen och signalbergen i vår skärgård började redan 1991 då jag sände ett brev åt Paula Wilson (senare värdinna på fyren Bengtskär).

Brevet innehöll en idé om att använda de uråldriga signalbergen för Vårdkasar och Böten för att med eldar på sensommaren för att fira samhörighet runt Östersjön. Paula visade mitt brev åt Birgitta Bröckel, verksamhetsledare på Åbolands Kulturråd. Och Birgitta tog saken till behandling på ett seminarium med Nordiska Ministerrådet. Alla tände på iden och jag blev utsedd till ordförande för en arbetsgrupp vintern 1991–92 där alla arrangemang och lov instanser fanns med, Det var polis, räddningsväsendet, sjöbevakning och Åbolands Kulturråd. Då slog vi fast alla grunder för vad "Forneldarnas Natt" skulle bli. Åbolands Kulturråds verksamhetsberättelse för år 1992 innehåller närmare information.